خانه / اسلایدر / اصلاح طلبان رابشناسیم

اصلاح طلبان رابشناسیم

سیدرحیم حسینی آغویه؛
به گزارش کلیبر خبر، دانشمندان وکارشناسان حوزه ی علوم سیاسی و اجتماعی تاریخ سیاسی رایکی ازارکان تشکیل دهنده ی فرهنگ وتمدن ملتها تعریف میکنند ودر این حوزه از علوم انسانی، به ویژه از قرون هجده ونوزده میلادی، در تاریخ سیاسی جهان، فعالان وبازیگران عرصه ی سیاست در تقسیم بندی های متداول داخل گروه ها وطیف های گوناگونی توصیف، وبرای دست یابی به موضع قدرت بالاتروسهم خواهی بیشتر در تقسیم ثروت حاصل از قدرت سیاسی، تعاریف مختلفی برای گروه ها ویا همان احزاب خودبرگزیده اند که قاعدتا بازی با واژه ها در تصاحب وجذب حوزه ی فکری افکار عمومی قشرهای خاص ویاهمان گروه های هدف نقش به سزایی داشته ودارد.
بعنوان مثال: انتخاب گزینشی واژه ی کارگر برای «حزب کارگر»قطعا با تدوین نقشه های راهبردی وبا اهدافی خاص، خود نمونه ی بارزی است که ما را با انگیزه ی انتخاب کلمات کلیدی درنامگذاری احزاب وتشکل های سیاسی آشنا می سازد .
برای شناخت بهتر وبررسی ایده ال مبحث اصلی، نیازمند شناخت تاریخچه ی پیدایش«اصلاح طلبان» می باشیم.
«چپ یا چپ‌گرا در ادبیات سیاسی، به مواضعی اطلاق می‌شود که خواهان تغییرات تدریجی یا رادیکال در جهت ایجاد برابری در توزیع ثروت و قدرت هستند. ریشهٔ این اصطلاح به انقلاب فرانسه باز می‌گردد؛ کسانی که در سمت چپ پارلمان می‌نشستند، مخالف سلسله مراتب سنتی قدرت بودند و از اصلاحات پشتیبانی می‌کردند و در مقابل افرادی که در سمت راست پارلمان می‌نشستند از وضع موجود حمایت می‌کردند و راست یا راستگرا خطاب می‌شدند.
اصلاح طلبی مکتبی است که در آن از طریق نهادهای اجتماعی تغییراتی تدریجی و زیر بنایی در ساختارهای اقتصادی یا ساختارهای سیاسی دنبال می‌شود. این گروه در واقع واکنشی اعتراضی به سوسیالیسم انقلابی بود که معتقد بودند برای ایجاد تغییراتی انقلابی راهی جز انقلاب توده‌ها وجود ندارد. اصلاح‌طلبی باور به امکان تغییر ساختارهای سیاسی و نظام اقتصادی بنیادی یک جامعه از طریق تغییر تدریجی از درون نهادهای موجود است. این فرضیهٔ دگرگونی اجتماعی در مخالفت با سوسیالیسم انقلابی، که معتقد است نوعی انقلاب برای وقوع تغییرات ساختاری بنیادی لازم است ایجاد شد.»
حال این تعاریفی است کلی، که دراد بیات سیاسی جهان می توان آن را دید، ولی آنچه اصلاحات به معنای عملیاتی وسواق کارکرد این طیف از سیاستمداران در جامعه ی ما به ویژه در بعداز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به چشم می خورد، تفاوتی فاحش ودر عین حال قابل بحث وبررسی مشاهده می شود . چراکه کارنامه ی هرشخص حقیقی وحقوقی در بایگانی افکار عمومی برای همیشه ی تاریخ ماندگار است وبا نگاهی کوتاه به تاریخ سیاسی ومعاصر کشورمان به خوبی میتوان به این مفهوم وتحلیل کلی دست یافت که، اصلاحات واصلاح طلبان در ایران کارنامه ی درخشانی ندارند، اما برای پاسخگویی به چرایی این تحلیل، خالی از لطف نیست که چند صفحه ای از کارنامه وپرونده ی این طیف از تشکیلات سیاسی جامعه ی خودرا ورق بزنیم.
بررسی حیاط سیاسی اصلاحات درایران قبل از انقلاب:
«اصلاح طلبی در ایران مفهومی متفاوت با آنچه در بالا گفته شد دارد. اصلاح طلبی در ایران با شاخه محافظه کاری پیوند نزدیکی دارد و اگر بخواهیم چارچوب مفهوم ایرانی اصلاحات را با مفهوم تاریخی آن مقایسه کنیم باید آن را نو محافظه کاری بخوانیم. اصلاح طلبی ایرانی در اغلب مواقع در پی تغییراتی تدریجی است ولی تفاوت آن با مفهوم اصلاح طلبی که سوسیال دموکرات‌ها در ابتدا پایه نهادند در آن است که اصلاح طلبی ایرانی اساساً درگیر تغییرات بنیادی نمی‌شود و تغییرات تدریجی فرهنگی را به تغییرات تدریجی اقتصادی و سیاسی اولویت می‌دهد. اثبات این مدعا، سابقه ایست که تاریخ از اصلاح طلبی در ایران ارائه می‌کند.
اصلاح‌طلبی یک حزب سیاسی نیست؛ یک جریان فکری است که بعد از جنگ‌های ایران و روس و شکست ایران، آغاز شده و تا امروز ادامه دارد.

تلاش‌هایی که از زمان شاه عباس اول (۱۵۸۷–۱۶۲۹ میلادی) انجام یافت و توسط او اصلاح طلبی خوانده شد، پیگیری تغییراتی بود که وضع موجود را تثبیت می‌کرد و این اولین خواسته محافظه کاران بود. این تغییرات تدریجی گرچه جنبه رشد و توسعه داشتند ولی به هیچ وجه بنیادی نبودند. از دیگر نمونه‌های دیگر اصلاح طلبی در ایران، همچون عباس میرزا و میرزا تقی خان امیرکبیر نیز چیزی جز اصلاحات غیر بنیادی و فرهنگی محور و تدریجی نمی‌توان یافت.

در ایران شاید تنها کسی که با اندیشه‌های اصلاح طلبی اصیل آشنا بود و تلاش‌هایش تا حد زیادی در راستای تغییرات تدریجی و بنیادی پیش رفت، محمد مصدق بود. البته بسیاری از تحلیلگران مصدق را محافظه کار می‌دانند با این وجود در واقع مصدق که در بستر تحولات انقلاب مشروطه رشد کرده بود و از تبعات چنین انقلاب‌هایی آگاه بود به سوسیال دموکرات‌ها گرایش پیدا کرده بود.
پس از آن دوباره مفهوم اصلاح طلبی دراوایل دهه ۴۰ شمسی توسط محمدرضا پهلوی مطرح شد. او نیز همچون پدرش نتوانست تغییر عمده‌ای در ساختارهای سیاسی و اجتماعی ایران ایجاد کند. تغییرات فرهنگی و اقتصادی هم آنقدر نبود که بتوان گفت ساختارهای بنیادی آن تغییر کرده است؛ بنابراین شاه که اصلاحات را ناکام یافته است تصمیم می‌گیرد این ساختارها را با برنامه‌ای به نام انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم پی بگیرد.

اصلاح طلبی در ایران پس از انقلاب اسلامی:
اصلاح طلبی در ایران پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ مفهوم دیگری یافت. در اولین دولت انقلاب و پس دولت انتقالی مهدی بازرگان در انتخاباتی آزاد ابوالحسن بنی صدر به ریاست جمهوری رسید. وی که در فرانسه اقتصاد خوانده بود، مدعی اصلاحاتی بنیادی چون دوباره‌سازی مراکز قدرت، از دور خارج کردن تدریجی سپاه پاسداران، دادگاه‌های انقلاب و کمیته‌ها و ادغام آنها در سایر سازمانهای دولتی، کاستن نفوذ روحانیون و همچنین ایجاد طرحی برای بهسازی و توسعه اقتصادی کشور بود. بسیاری بر این باور بودند که بنی صدر به واسطه تحصیل در فرانسه دارای گرایش‌های سوسیال دموکرات بود.
ونهایتا در دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد از اصطلاح جناح راست و جناح چپ در ادبیات سیاسی ایران استفاده می‌شد. پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات سال ۷۶ از اصطلاح جدید اصلاح طلبان و برای طیف مقابل از واژه محافظه کاران استفاده شد. همچنین برای اصلاح طلبان از اصطلاح غیررسمی دوم خردادی‌ها نیز استفاده می‌شد. در واکنش به اصلاح طلبان جناح مقابل، از عبارت اصولگرایان برای توصیف خود و خط و مشی فکری اش استفاده کرد. قبل از این تاریخ دوگروه روحانیون مبارز وروحانیت مبارز را هم داشتیم که به ترتیب بعدا به چب وراست تعبیر شدند.»
حال با بررسی مطالب وتحلیل های پیشین، قطعا با بازیگران و اساس وبنیان این تشکیلات آشنایی اندکی خواهیم یافت، ضمنا ما اگر برای رسیدن به کارنامه ی اصلاحات از خود دولت اصلا حات ( دولت آقای خاتمی) ویاهمان ( دوم خردادی ها ) شروع کنیم بیش از هر منبع واستنادات دیگری میتوانیم به نتیجه وخروجی قابل قبولی از بحث خود برسیم. آیتم هایی مانند عملکرد مجموعه ی دولت اصلاحات در هر دو دوره اعم از: میزان رشد فکری ، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی جامعه ودر طرفی دیگر میزان اعتماد مردم به دولت ومهره های اصلی وسیاست کاری وبرنامه های کلان آن، ونهایتا به دو شاخص تاثیر گذار دیگر مانند: میزان پایبندی وبهایی که این دولت ( دولت اصلاحات) وتئورسین های آن به ارزشها وآرمانها ودریک کلام مبانی واصول اصلی نظام وانقلاب وامام داشتند ومیزان ماندگاری شخصیت ها ومهره های اصلی این طیف در کنار انقلاب و ولایت فقیه به عنوان رکن رکین واصلی نظام می باشد. که هر دو این بخش را میتوان با نگاه به جایگاه اعضا وبنیانگذاران این طیف درحال حاضر جامعه، به قضاوت وتحلیل بنشینیم.
بسیاری از شخصیت ها وکسانیکه روزی دم از اصلاحات در این کشور می زدند امروز هم سنگر دشمنان این آب وخاک وپشت خاک ریز آنان برعلیه ارزشها واصول ومبانی نظام موضع گرفته اند، برای این ملت شاخص قضاوت وتعریف وتحلیل هستند .
مردم ایران با بهترین حافظه ی تاریخی وشعور بالای سیاسی، دست همه ی سیاسیون را خوانده اند ودر این راستا با سیاست «آزموده را آزمودن خطاست» دوباره از یک سوراخ گزیده نمی شوند. امروزه مشکلات عدیده ی کشور بحث اقتصادی است وحتی تاکید مقام معظم رهبری نیز براین محور مهم استوار است که با ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی به این امر صحه گذاشتند، لذا با بیداری وبصیرت امروز افکار عمومی، دیگر نمی توان سیاست های دیکته شده را به این ملت القا واز آنان خواست تا تابع این خط ومشی وارداتی گردند، چراکه این ملت برای جمهوریت واسلامیت انقلاب ونظام خود هزینه های گزافی داده است وبه این آسانی دست از ارزشها وآرمانهای والای انقلاب خود دست نخواهند کشید.
عده ای از مهره های اصلی این تشکیلات به نوعی رئیس جمهور و دولت فعلی را دستاورد تفکرات وسیاست های خود قلمداد می کنند ولی اگر اینگونه است چرا دکتر حسن روحانی نخواست با نام وبیرق طیف اصلاحات به تبلیغ برنامه های خود بپردازد وچرا وی به جای اصلاحات با شعار اعتدال و تدبیر وتوسعه با رویکرد نه افراط نه تفریط به عرصه ی سیاست ورقابت وکارزار انتخاباتی گام نهاد!؟
وچراهای دیگری از این دست که دست اصلاح طلبان را درافکار عمومی رو کرده است ومردم در یک کلام به این واقعیت رسیده اند که :
اولا: درمدیریت کلانی که به اقتصاد ومعیشت مردم توجهی نشود وصرفا با شعارهای رنگارنگ برای دست یابی به آمال واهداف حزبی تلاش گردد آن ایده از خاستگاه مردم جداست.
دوما: همچنانکه ذکر شد مردم، انقلاب را با همه ی هزینه هایش، برای “استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی” به وجود آوردند واین انقلاب شاید به جراٌت میتوان ادعا کرد که بزرگترین اصلاحات تاریخی است که با خمیر مایه وشیرازه ی دینی ومردم سالاری واقعی، شکل گرفته است بنابراین به هیچ وجه وبا هیچ وجه البیعی حاضر نیستند پای میز معامله ومصادره ی اصول، ارزشها واعتقادات خود بنشینند.
نتیجه گیری:
با تاملی اندک در یادداشت مذکور، قطعا به این باور می رسیم که نسخه ای که بنام اصلاحات برای ما پیچیده اند هیچ دردی از این جامعه را علاج نکرده و نخواهد کرد، واصلاحاتی که مردم ما در ایران اسلامی با آن آشنایی داشته ودر پی آن هستند داخل هیچ یک از پارانتز های این متن که دراصل آن را می توان سوغات بیگانگان برای ایران نامید، نمی توان یافت. چون بزرگترین اصلاحات تاریخ در صدر اسلام بدست رسول اکرم (ص) ومتعاقب آن درواقعه ی همیشه جاوید عاشورا ونهایتا در ۲۲بهمن پنجاه وهفت به برکت رهبری امام راحل (ره) شکل گرفت که دستاورد آن همین نظام بابرکت اسلامی میباشد که تمامی محاسبات دنیای استعمارگران واستثمارگران را چنان درهم پیچیده که هنوز باگذشت سی وهفت سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی وصدور ارزش های آرمانی آن به بیرون از مرزها، در اصلاح خود عاجز مانده اند.

کلیبر خبر صرفا مطلب رو منتشر میکند و در رد و یا تایید این یادداشت موضعی ندارد.

حتما ببینید

تعطیلی مدارس برای پیشگیری از کرونا

کارهایی که هر شهروند برای برون‌رفت از این بحران باید انجام بدهد

به گزارش کلیبرخبر؛ دکتر صولت عطالو در یادداشتی با اشاره به وضعیت گسترش کرونا در …

5 نظر

  1. پسر تو دیووونه ای

    ایول داره این حد جسارت
    اینو میگن خبرنگار رشید وبی باک

  2. نظر قبلی بنده را منتشر فرمائید لطفا”……..

  3. نگارننده محترم خبر دارند از موفقیت اصلاحطلبان در تهران و دیگر شهرها ،یا این که ………….خوانندگان عزیز قضاوت کنند قرآن مجید همه را به داشتن تقوا دعوت نموده است عمل کنیم دو رو نباشیم خداوند متعال انسان دو رو و دروغگو و چاپلوس را دوست ندارد

    • دوست گرامی آقا حسنمن خودم طرف دار اصلاح طلبی واصلاحات هستم ولی با نظر شما در خصوص این یاد داشت کاملا مخالف هستم چرا که یکی از ویژه گی های اصلاح طلبان تحمل نقد میباشد ودوما در این مقاله توهینی جز تبیین ماهیت واساس شکل گیری اصلاحات دریک جامعه گفته نشده پس چاپلوس ودورو ودروغگو خواندن نویسنده ی این مطلب ویا سایت کلیبر خبر توسط شما در اصل توهین به تمامیت ومرام وخط مشی اصلاحات است
      لطفا صحیح قضاوت نموده وادبیات نقد را خوب بیاموزیم

    • دوست گرامی آقا حسنمن خودم طرف دار اصلاح طلبی واصلاحات هستم ولی با نظر شما در خصوص این یاد داشت کاملا مخالف هستم چرا که یکی از ویژه گی های اصلاح طلبان تحمل نقد میباشد ودوما در این مقاله توهینی جز تبیین ماهیت واساس شکل گیری اصلاحات دریک جامعه گفته نشده پس چاپلوس ودورو ودروغگو خواندن نویسنده ی این مطلب ویا سایت کلیبر خبر توسط شما در اصل توهین به تمامیت ومرام وخط مشی اصلاحات است
      لطفا صحیح قضاوت نموده وادبیات نقد را خوب بیاموزیم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.